به گزارش افق نو آران و بیدگل:  فریدون رهنما رودپشتی، معاون سابق دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در همایش روز حسابدار در واحد کاشان این دانشگاه تأکید کرد: «دانشگاه را دیگر نمی‌توان با روش‌های گذشته و قدیمی اداره کرد و هر پدیده‌ای که صرفاً با نام دانشگاه خوانده می‌شود، لزوماً سودمند نیست.» وی با اشاره به […]

به گزارش افق نو آران و بیدگل:

 فریدون رهنما رودپشتی، معاون سابق دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در همایش روز حسابدار در واحد کاشان این دانشگاه تأکید کرد: «دانشگاه را دیگر نمی‌توان با روش‌های گذشته و قدیمی اداره کرد و هر پدیده‌ای که صرفاً با نام دانشگاه خوانده می‌شود، لزوماً سودمند نیست.»

وی با اشاره به نقش فناوری‌های نوین افزود: «اکنون تا حدودی هوش مصنوعی می‌تواند در این زمینه ما را یاری دهد.»

دانشگاه به عنوان سیستمی پویا و درهم‌تنیده

رهنمادرودپشتی دانشگاه را سیستمی ساختاریافته، پویا و متأثر از سیستم‌های گسترده‌تر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواند و یادآور شد: «تحول در دانشگاه سیستمی است که آثار آن در کوتاه‌مدت مشهود نیست.»

تعریف دانشگاه و چالش‌های پیش رو

این استاد تمام گروه مدیریت دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران به تعاریف متناقض از دانشگاه اشاره کرد و گفت: «محل آموزش، پژوهش، انتقال اطلاعات، فضیلت‌جویی یا حقیقت‌جویی؟ شناخت سیستم دانشگاه و نوع نگاه به این مفهوم، نحوه توسعه آن را مشخص می‌کند.»

وی با تأکید بر لزوم بازتعریف کارکردهای دانشگاه خاطرنشان کرد: «سودمندی یک نهاد دانشگاهی به اجزای ریزتر و کارکردهای سازمانی آن بستگی دارد که باید طراحی، هدایت و به گردش درآید.»

اهداف دانشگاه در جهان امروز

معاون سابق دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، اهدافی مانند آزادی آکادمیک و اهداف اجتماعی، سیاسی و اخلاقی را از اهداف مهم دانشگاه‌های امروز برشمرد و افزود: «دیدگاه کنونی بر این اصل استوار است که دانشگاه‌ها باید در راستای ترویج تفکر تحلیلی، منطقی، سیستماتیک، جامع و انتقادی از طریق آموزش و پژوهش فعالیت کنند.»

نظریه‌های توسعه آموزش عالی

رهنمادرودپشتی در پایان به نظریه‌های توسعه آموزش عالی از جمله نظریه سرمایه انسانی و رویکرد هزینه-فایده اشاره کرد و توضیح داد که بر اساس این دیدگاه‌ها، مشارکت آموزش عالی در رشد اقتصادی از طریق بهبود کیفیت منابع انسانی و تعادل بین هزینه‌ها و فایده‌ها سنجیده می‌شود.

این اظهارات در همایشی تخصصی مطرح شد که بر لزوم بازنگری در مدیریت و کارکرد نهادهای دانشگاهی در عصر جدید تأکید داشت.