به گزارش افق نو آران و بیدگل،حجت السلام فرهنگ امام جمعه محترم شهرستان آران و بیدگل در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان آران و بیدگل به بررسی راهکار هفتم عاقبت‌بخیری، یعنی دوری از بخل و حرص، با استناد به آیات قرآن و روایات پرداختند و به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (ع)، به […]

به گزارش افق نو آران و بیدگل،حجت السلام فرهنگ امام جمعه محترم شهرستان آران و بیدگل در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان آران و بیدگل به بررسی راهکار هفتم عاقبت‌بخیری، یعنی دوری از بخل و حرص، با استناد به آیات قرآن و روایات پرداختند و به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی (ع)، به تحلیل اشتباهات رایج در تفسیر صلح ایشان پرداخته و سه صفت انسان

متقی را برمی‌شمارد، در ادامه پیاده‌روی اربعینرا ، روز جاودانگی نهضت حسینی و مظهر به رخ کشیدن اتحاد و همدلی امت اسلام دانست و بیان کردند این اربعین، متفاوت‌تر از اربعین‌های دیگر با حضوری فرهنگی و همدلانه در راستای انتقال پیام پیروزی و مقاومت ایران در جنگ تحمیلی اخیر در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی برگزار خواهد شد.

متن کامل خطبه های ایشان به شرح زیر می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

راهکار هفتم برای عاقبت‌بخیری در زندگی: دوری از بخل همراه با حرص و طمع

آیه قرآن شاهد بر راهکار هفتم:

در آیه ۱۶ سوره تغابن، خداوند متعال می‌فرماید: «*وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون*»؛ و کسانی که از بخل و حرص خویشتن مصون بمانند، رستگارانند.

معنی «شُحّ» در لغت:

راغب اصفهانی «شُحّ» را این‌گونه تعریف می‌کند: «بخلی است که با حرص آمیخته باشد و به صورت عادت درآید.»

توضیح دلیل هفتم عاقبت‌بخیری:

یکی از عواملی که باعث می‌شود برخی انسان‌ها عاقبت به خیر نشوند، بخل و حرص در امور مادی و دنیایی نسبت به خود و دیگران است. این موضوع آنقدر مهم است که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «*ثَلَاثٌ مُهْلِكَاتٌ: شُحٌّ مُطَاعٌ، وَ هَوىً مُتَّبَعٌ، وَ إِعْجَابُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ*»؛ سه چیز انسان را به هلاکت می‌کشاند: بخلِ مورد اطاعت، هوایِ نفسِ پیروی شده، و خودبینی.

دعا برای حفظ ایمان از بخل و حرص:

در دعاهایمان از خدا بخواهیم که ما را از این بیماری روحی مصون بدارد. ائمه اطهار (ع) با وجود مقام والایشان، از این نوع دعا غافل نبودند. فضل بن ابی قره می‌گوید: امام صادق (ع) را در طواف دیدم که از آغاز شب تا صبح این دعا را زمزمه می‌کردند: «بارالها! مرا از بخل (و حرص) نفس حفظ فرما.» عرض کردم: قربانت گردم، شما جز این دعا را نمی‌خوانید؟ فرمودند: «آیا چیزی سخت‌تر از شُحّ نفس وجود دارد؟ خداوند متعال می‌فرماید:

«*وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون*».»

فرق بین بخل و «شُحّ»:

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «*الشُّحُّ أَشَدُّ مِنَ الْبُخْلِ؛ إِنَّ الْبَخِيلَ يَبْخَلُ بِمَا فِي يَدِهِ، وَ الشَّحِيحَ يَشُحُّ عَلَى مَا فِي أَيْدِي النَّاسِ وَ عَلَى مَا فِي يَدِهِ، حَتَّى لَا يَرَى فِي أَيْدِي النَّاسِ شَيْئاً إِلَّا تَمَنَّى أَنْ يَكُونَ لَهُ بِالْحِلِّ وَ الْحَرَامِ، لَا يَشْبَعُ وَ لَا يَنْتَفِعُ بِمَا رَزَقَهُ اللَّه*»؛ شُحّ شدیدتر از بخل است. بخیل به آنچه در دست دارد بخل می‌ورزد، اما شحیح به آنچه در دست مردم است و همچنین به آنچه خود دارد، بخل می‌ورزد. به گونه‌ای که هرچه در دست مردم می‌بیند، آرزو می‌کند که مالِ او باشد، چه از راه حلال و چه حرام. او سیر نمی‌شود و از آنچه خدا روزی‌اش داده، بهره نمی‌برد.

موعظه‌ای پیرامون مواظبت بر نفس و جانمان از بخل:

«هوا و هوس خود را کنترل کن و در برابر خواسته‌های نامشروع نفست، بخل ورز؛ زیرا با بخل ورزیدن به تمایلات نفسانی، به عدالت رفتار خواهی کرد و در آنچه دوست داری یا ناپسند داری، منصفانه عمل خواهی نمود. دل خود را با رحمت و محبت نسبت به مردم آگاه ساز و در مورد آنان مهربان باش. مبادا روش معاشرتت با مردم مانند درنده‌ای باشد که خوردن آنان را غنیمت شمارد.»

«خطبه دوم»

سه صفت انسان متقی:

در خطبه همام، به سه صفت دیگر از صفات متقین اشاره شده است: انسان متقی «*فِي الزَّلَازِلِ وَقُورٌ، وَ فِي الْمَكَارِهِ صَبُورٌ، وَ فِي الرَّخَاءِ شَكُورٌ*»؛ یعنی در هنگام لرزش‌ها (فتنه‌ها) باوقار، در ناگواری‌ها صبور، و در آسایش‌ها شکرگزار است.

شهادت امام حسن مجتبی (ع):

روز جمعه، هفتم صفر، روز شهادت امام حسن مجتبی (ع) است. غالب مورخان، فقها و محدثان شیعه، این روز را روز شهادت آن حضرت می‌دانند. مظلومیت امام حسن مجتبی (ع)، هم در زمان خودشان و هم در طول تاریخ، تحت تاثیر تحلیل‌های اشتباه از اتفاقات زمان، ادامه داشته است. حتی برخی برای رسیدن به خواسته‌های نامشروع خود، به غلط، اتفاقات زمان حضرت را به نفع مطامع سیاسی خویش تفسیر کرده‌اند. به عنوان نمونه‌ای از این تحلیل‌های اشتباه:

تحلیل اشتباه در استفاده ابزاری از صلح امام حسن (ع):

برخی افراد، صلح امام حسن (ع) را دستاویز قرار داده و آن را دلیلی برای تسلیم و سازش جمهوری اسلامی با مستکبران عالم می‌دانند. در حالی که زمان ما با زمان امام حسن (ع) قابل مقایسه نیست.

1.اختلاف داخلی در مقابل خارجی: اختلاف در زمان امام حسن (ع) داخلی بود، نه خارجی. در آن زمان، مسلمانان در برابر دشمن خارجی، ید واحد بودند. اما ایران امروز در برابر دشمن خارجی ایستاده و صلح با آمریکایی که هدف و جنایتش مشخص است، اصلاً قابل توجیه نیست؛ زیرا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا با ایران خصومت داشته است.

2.خیانت فرماندهان در مقابل انسجام نیروها: امام حسن (ع) به دلیل خیانت برخی از فرماندهان لشکر خود به معاویه، صلح را پذیرفتند. اما امروز نیروهای مسلح ما مانند کوه استوار هستند.

3.صلح تحمیلی:حضرت صلح تحمیلی را پذیرفتند تا چهره منافقانه معاویه را آشکار کنند و اسلام را از آسیب‌های احتمالی حفظ نمایند. از این رو، در مفاد صلح‌نامه عناوینی چون تعیین نکردن یزید به عنوان جانشین توسط معاویه را ذکر کردند. همانطور که مشاهده کردید، معاویه به این پیمان عمل نکرد و در نهایت امام حسن (ع) را به شهادت رساند و چهره واقعی معاویه نمایان شد.

4.این است که جامعه در آن زمان، جامعه‌ای بی‌بصیرت در تحلیل وقایع بود: مانند کوفه و بی‌وفایی مردم آن که زمینه‌ساز وقایع کربلا شد. در مقابل، امام حسین (ع) با وجود تنها یاری ۷۲ نفر، توانست نهضت حسینی را جاودانه سازد. امام خمینی (ره) نیز ملت ایران را تمجید کرده و ایشان را بهتر از اصحاب پیامبر (ص) دانستند. نمونه بارز این اتحاد را در جنگ ۱۲ روزه شاهد بودیم، جایی که همگان یکپارچه در برابر آمریکا و اسرائیل قرار گرفتند. ما نیز عدم صلح و تسلیم‌ناپذیری را در طول چند دهه انقلاب ثابت کرده‌ایم.

پیاده‌روی اربعین، تجلی شعائر الهی، روز جاودانگی نهضت حسینی و مظهر به رخ کشیدن اتحاد و همدلی امت اسلام است.

این اربعین، متفاوت‌تر از اربعین‌های دیگر است؛ زیرا پس از رویارویی ایران با کفر جهانی، به ویژه اسرائیل، که جهان را بیدار کرد، امروز ایران با نگاهی دیگر در این میدان حضور می‌یابد. اتحاد و عظمت جهان اسلام نیز در این میدان بسیار نمایان است. پیاده‌روی اربعین، رزمایشی بزرگ از امت اسلام و نماد اتحاد علیه کفر است.

زائران اربعین دقت کنند که پیام‌رسان خوبی برای انتقال درست پیروزی ایران در جنگ تحمیلی باشند و با حضور فرهنگی خود در اربعین، این پیام را منتقل کنند.

موکب‌داران، مدیران و روحانیون فعال در موکب‌ها، ضمن خدمت‌رسانی به زائران و حفظ شئونات اسلامی، از کار فرهنگی درست و عمیق برای زائران غافل نشوند.

کسانی که از نظر اقتصادی وضعیت خوبی دارند، در تأمین کمک به کسانی که وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند اما مشتاق حضور در پیاده‌روی اربعین هستند، کوتاهی نکنند.

چند ادب از آداب سفر:

*صدقه دادن در زمان حرکت، قرائت آیه الکرسی، مشورت کردن در کارها با همراهان، تبسم بر چهره آنان، خوش‌اخلاقی، و بخشش از زاد و توشه خود به دیگران.

*اهمیت وقت نماز: اول وقت خواندن نماز و به جماعت خواندن آن. همانطور که امام صادق (ع) به لقمان (ع) فرمودند:* «پسرم چون وقت نماز رسيد، آن را براى هيچ چيز عقب نينداز و نماز را بوقت بخوان و خيالت را از آن راحت كن، كه دين توست (و بهر حال بايد ادا كنى) و در جماعت نماز بگزار گرچه بر سر نيزه يا لبه شمشير باشى (يعنى جا خيلى تنگ باشد).»

*بهتر است تعداد افراد گروه در سفرهایی مانند اربعین، از هفت نفر بیشتر نشود. چنانچه رسول خدا (ص) فرمودند: «دوست‌داشتنی‌ترین اصحاب نزد خداوند عزوجل چهار نفرند و چون قومی از هفت نفر بیشتر شوند، بیشتر لغزش خواهند داشت.»

*سایر آداب سفر:

رعایت آداب دیگر مانند بذل توشه، کم کردن اختلاف در سفر و ذکر خدا که در روایت آمده است. امیرالمؤمنین (ع) در وصیت خود به پسرش محمد بن حنفیه فرمودند: «بدان که مرد مسلمان را دو مروت باشد؛ یکی در حضر و دیگری در سفر. … و اما مروت سفر، بخشش توشه، کم اختلاف کردن با یاران، و بسیار ذکر گفتن خدا عزوجل در هر سربالایی و نشیب، و منزل کردن و برخاستن و نشستن است.»

مناسبت‌های مقاومتی این هفته:

شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری، روحانی مبارز با استکبار و شهید جنگ، شهادت عمار یاسر، و شهادت سرلشگر شهید بابایی.

این سه مناسبت از صدر اسلام تا انقلاب ایران، یک پیام را به ما می‌رسانند: روند مقاومت در برابر جبهه کفر متوقف نشده است؛ همانطور که کفر نیز مسیر خود را تغییر نداده است. از طرفی، استکبار با ایجاد تفرقه در داخل، به دنبال اجرای طرح‌های خود برای نابودی مقاومت امت اسلام بوده است.

همانطور که شیخ فضل‌الله نوری فرمودند: «مشروطه‌ای که از دل پلوی سفارت انگلیس سر در بیاورد، نمی‌خواهیم.» این بدان معناست که مردم را با وعده‌های غذایی و عوام‌فریبی از مسیر صحیح اصلاح امت منحرف کردند.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

10 مردادماه 1404